mandag 27. juli 2015

Skyggebed

På mørke, skyggefulle områder i hagen kan det være en utfordring å få planter til å trives. Vi har noen områder på tomta vår som er i skygge, og som vi etter hvert vil prøve å beplante. Enn så lenge er det kun et lite bed innved veggen på Bua, der vi har bålplassen vår, som vi har forsøkt å beplante.  
Åshildbedet vårt, oppkalt etter giveren av plantene. Ennå er de ikke så store og frodige som jeg vet de vil bli lenger utpå sommeren.






Egentlig er dette et bed som ble rasket sammen i småpanikk i fjor, fordi vi var så heldige å få en del planter av en god kollega og hennes mann (tusen takk Åshild og Brynjulf), som forøvrig har en fantastisk hage i Straumfjorden her i Nord-Troms. Vi hadde ikke forberedt noe bed, men ved den nord-vest-vendte veggen på Bua lå det lagret en del stein, og det lå noe kukompost der, så da var veien kort til å blande i jord, og dermed oppsto det et planløst bed som utpå sommeren fremsto som fullstendig planlagt og ikke minst vakkert!

En av de plantene vi fikk, var en liten Lamium maculatum-plante, flekktvetann på godt norsk, og det viser seg at den er en superhelt under tørre, skyggefulle forhold, slik som under takskjegget på bua vår. Flott å bruke som markdekker er den òg, derfor driver jeg nå og tar avleggere og stikker ned i jorden her og der under busker og trær, for denne planten har jeg forelsket meg i.



Ellers kan jeg berette at vi har hatt noen flotte dager her nord, selv om temperaturen ikke har ligget på mer enn 17-18 grader på det meste. På vår nye, sør-vestvendte terrasse blir det likevel mer enn varmt nok i sola, og ellers er det perfekt jobbevær. I dag satte vi igang arbeidet med kjøkkenhageområdet, og det er eg kjempefornøyd med! Mer info og bilder fra det arbeidet kommer snart.

Ha en fin siste uke i juli.

4 kommentarer:

  1. Så fint skyggebedd. Jeg er også glad i flekktvetann og har den i flere bed i både rosa og hvit. Den har en lys fin farge som gir bra kontrast mot andre planter, og så dekker den greit mot ugresset.

    SvarSlett
  2. Så flott bed! Jeg er veldig glad i skyggeplanter. Spesielt dem som er lave og kan brukes som bunndekker. Jeg har forsøkt meg med Lamium Maculatum før, men har ikke fått den til å trives hos meg. Tror jeg må prøve meg en gang til.
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
  3. Det var noe kjent med hvordan bedet ble til, fant meg selv i samme situasjon tidligere i år, plutselig stod jeg og spadde opp et bed fordi jeg hadde et par planter jeg ikke visste hvor jeg skulle plassere.
    Hilsen ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
  4. Hmmm..vi har også et område på hytta som har mye skygge og som kunne trenge litt oppfriskning. Tusen takk for godt tips.

    SvarSlett