fredag 8. mai 2015

Lykkelige hageeiere

Gardening is about enjoying the smell of things growing in the soil, getting dirty without feeling guilty, and generally taking the time to soak up a little peace and serenity.
Lindley Karstens


Vi her i Hagen i skogen drømmer om en levende hage som kan by på dufter, smaker, farger, lyd, skjønnhet, samvær, hvile, ro. Men vi vet at det å være hageeiere også betyr tidvis kaotiske tilstander, masse arbeid, dårlig samvittighet, frustrasjon... Men det ligger jo i sakens natur, og det er prosessen som er målet: Jeg elsker å skape, utvikle... og en hage vil være i konstant utvikling, det er ikke et arbeid vi kan gjøre oss ferdige med - heldigvis...



... for haging gjør meg rett og slett lykkelig. Det er ubeskrivelig herlig å knele i jorda om våren, rake bort høstens visne planter og løv, avdekke spirende, nytt liv, grave hull for nye planter... mens den myke vårsola varmer ryggen min. Det gir meg en intens glede. Det er rekreasjon. 




Jeg er fortsatt ikke en veldig god hager. Jeg drepte et av de fineste trærne i hagen vår, en dodonga (rogn), i fjor. Jeg har måttet si unnskyld til drøssevis av planter som jeg har plantet på feil sted. Men jeg lærer underveis.

Haging er den eneste aktiviteten jeg kan gjøre når jeg er bekymret eller trist. Det å ta vare på en hage er en meditativ, ydmyk opplevelse; du kan ikke tvinge noe til å vokse eller trives, det er bare å vente. Og likevel; hver gang jeg putter noe i jorda, føles det som om jeg erklærer en tro på fremtiden - eller i det minste de neste månedene. 


Om sommeren, uansett vær, hager jeg. Jeg hager tidvis til hele kroppen min gjør vondt, og selv om jeg vet at jeg burde slutte, klarer jeg ikke. For få ting gjør meg gladere enn å knele ved et blomsterbed, snuse inn duften av våt jord, plante nye vekster, luke et bed for hånd... rusle rundt på hagestiene, plukke litt her, klippe litt der... og vite at ting rundt meg vokser.

Vår grunnleggende filosofi for å forbli lykkelige hageeiere handler om å jobbe med naturen og ikke mot den, satse på det som vil vokse hos oss og glemme det andre, og kanskje viktigst av alt: innse at det ikke er farlig å gjøre noen feil. 

1 kommentar:

  1. Fin hage kommer ikke av seg selv, det er helt sikkert. Min frustrasjon er naboens katt... Jeg plantet ut pelargoniaene mine i går, som jeg har hatt til spiring i kjelleren, og katten graver dem opp like fort som jeg setter dem ned. Nå er jeg spent på hva som er skjedd mens jeg har vært på jobb i dag. Lykke til videre i hageprosesse .

    SvarSlett