fredag 24. april 2015

Den spede begynnelsen

Bryr du deg om hvordan dine omgivelser ser ut? Det gjør jeg. Orden, sammenheng og helhet i omgivelsene er viktige elementer i det gode liv for meg. Naturen rundt oss her vi bor, skogen, stillheten, virker avstressende og medvirker til at jeg gjenvinner krefter etter det mentalt krevende arbeidet mitt som lærer kan være. Hagearbeid gir meg en genuin estetisk opplevelse, en følelse av frihet.

Helt siden jeg flyttet hit til Stein i skogen, helt siden vi bygde på hytta og endte opp med Huset i skogen, har målet vårt vært å skape oss et hjem - og en hage - der vi kunne slappe av og kjenne at her er det godt å være, både ute og inne. Vi ønsker oss en estetisk hage og vakkert utformede hagerom.  Vi ønsker å anlegge plener, staude- og sommerblomstbed, plante trær og busker... I tillegg vil vi vil ha gangarealer, terrasser, og etterhvert, også en liten kjøkkenhage. Og drømmen om et drivhus som vi kan sitte og kose oss i på kjølige vår- og høstkvelder er i høyeste grad levende!

Det viktigste arbeidet vi hittil har nedlagt i vår hage, tror jeg er det at vi tok oss tid til å lage en hagetegning/hageplan. Jeg tegnet og fikk ned på papiret ideene våre, men siden vi har en nokså stor tomt, vil vi verken ha tid eller råd til å få alt ordnet med én gang. Så hagen vår er work in progress, og vi planter og ordner litt etter hvert som økonomien tillater det.

Vi flyttet inn i nyhuset til jul i 2010, og arbeidet med å rydde opp ute startet selvfølgelig våren 2011. Vi hadde - og har fremdeles, mange ønsker og planer for hagen vår. Målet er prosessen underveis, det å se at vi kan skape noe levende.

Nedenfor viser jeg en billedkavalkade over hvordan utganspunktet var da vi startet opp med på det som forhåpentligvis etterhvert skal bli en vakker, beplantet hage.

Juni 2011"Hytta" skulle isoleres utvendig og paneles med samme type panel som resten av huset. Da kom dessverre de utvendige tømmerveggene til å bli gjemt, men det var noe som måtte gjøres for å skape helhet mellom nytt og gammelt utvendig. Det skulle også males både her og der... Her mellom "hytta" og "nyhuset" skulle det for eksempel bygges en terrasse den første våren, det var mange ting å ta tak i. Vi kom ikke til å bli arbeidsløse med det første.
Her var verken drømmeterrassen eller drømmehagen like om hjørnet, men ett sted måtte vi jo begynne, og tro meg, det var  mange steder å velge mellom... 

Adkomstveien til huset skulle flyttes, dvs. at det skulle lages en ny vei lenger oppe til venstre i bildet.










Nesten ferdig med den første terrassen... Bestefar hadde en god hjelper i James, som hadde egne, bestemte synspunkter på hvordan ting skulle gjøres.
Utsikt fra gangen mot terrassen mellom "hytta" og huset i juni 2011. Som vanlig kunne jeg ikke vente med å ordne og rede litt, så som dere ser: Stein var ennå ikke ferdig å snekre, før jeg satte i gang med pyntinga, men må man, ja, så må man! 

Det var midt i juli, og utvalget av sommerblomster hos gartnerne her i bygda var ikke lenger det største og beste, så jeg måtte bare ta det som var tilgjengelig siden jeg ikke hadde plantet noen blomster tidligere. Litt stusslig, men en start.






Sensommeren 2011:
Min kjære var svært flittig i ferien det året, og utpå sommeren hadde vi to nesten ferdige terrasser å tilbringe varme og deilige sensommerdager på: for ikke å si kjøligere nordorske sommerkvelder, der lyset var vidunderlig og duftene fra skogen og terrassens blomsterflor kjempet om kapp med lukten fra brennende ved i bålpanna.

Her nedenfor ser dere bilder av den nye terrassen (14 dager yngre enn den andre). Den er sørvest-vendt, og her har vi sol fra tidlig om morgenen til seint på kvelden. Her møblerte vi med et gammelt grønnmalt bord som vi brukte som spisebord, to komfortable kurvstoler og blomster i krukker og kar.













Som dere ser, det er ikke mye plen eller grønt gress å spore utenfor terrassen - det ble det heller ikke disse første årene. Ikke før sommeren 2014 fikk vi begynt på en plen.





























"There is no season when such pleasant and sunny spots may be lighted on, and produce so pleasant an effect on the feelings, as now in October."
Nathaniel Hawthorne 
Oktober. Været høsten 2011 var fantastisk flott til høst å være; vi hadde sommertemperaturer langt inn i september, og kunne se tilbake på en sommer og tidlig høst som var som et eventyr nettopp når det gjaldt været.
Min kjære styrte på ute, planering og flytting av matjord var det siste prosjektet det året. Det var mange prosjekter det året, og tiden strekk nesten ikke til - vi hadde egentlig ikke tid til å være på jobb! Men slik er det med hus og hage - vel, det som etterhvert skal bli hage. Her skimter vi den nye veien oppe til venstre.
Vi har en god nabo med mange maskiner - bonden på Skogheim gård - som er så snill å stille opp når det er noe vi trenger gjort, og der det behøves nettopp maskinell kraft! Det er han som har laget nyveien til oss. Til gjengjeld stiller min kjære opp på gården når hans håndkraft behøves: Kjekt når man kan utveksle tjenester.

Det var en del jord som skulle spres utover, og heldigvis var det så mye matjord i dette at vi ikke trengte mye muld på toppen; vi kunne så direkte på det vi hadde da vi begynte med plenarbeidet i 2014.

James skuer utover det som etter hvert skal bli hans boltreområde, med plen, lekestativ, huske og sandkasse...


Våren 2012
Den nye innkjørselen som ble laget høsten 2011. Hundegården til høyre. 












Ja, som dere ser; det var mye å ta tak i... og vi har ennå maaaasse å gjøre, men det inspirerer meg, og jeg gleder meg over hver en lille ting vi får gjort. Men innimellom koser vi oss med litt rosévin og bare slapper av.





















Det gikk fremover, her bygges det terrasser på forsiden av huset, slik at terrassene blir knyttet sammen.

Sommeren 2012 fikk vi ikke gjort alt vi hadde planlagt, det var den sommeren jeg var nyredonor og rekonvalesensperioden ble lengre enn beregnet da jeg fikk en nerveskade i operasjonsområdet. Mye av tiden ble brakt med nesen i bøker på terrassen de dagene været tillot det. Godt å bare kunne gå ut i hagen og plukke blåbær. Vi har noe jeg kaller for lund-området vårt, der naturtomta har fått være i fred, og der det vokser blåbær, tyttebær og krøkebær.






Sommeren 2013
Noen ganger gjør jeg bokstavelig talt ingenting, for noen ganger er det godt å bare glemme å gjøre ting... slappe av, puste med magen, senke skuldrene... hente seg inn. Og slike dryss av enkle gleder i løpet av dagen er jo nettopp det som gjør livet godt. Slik som i denne dagen tidlig i juli, 2013; da regnværet satte en stopper for hagearbeidet, og en gylden anledning bød seg: Til å sitte under et lunt pledd (selv om gradestokken viste over 20 lumre grader) ute på terrassen, i vår nye sofakrok, og nyte synet av hagen som begynner å få noen planter, busker og trær.





Kos for meg; litt rosévin, vannmelon, litteraturteori og språkfilosofi.

Plen ble det heller ikke i 2013, men litt farger ble det - og masse ugress!


Sommeren 2013 var til tider regnfull, men august kunne endelig by på sommerlige tilstander, og jeg gjorde ikke stort noe annet enn å sitte ute og kose meg i solens varmende ståler.

Barnebarnet James var en god hjelper også dette året, og hjalp bestemor å stelle blomstene - og nyte duften av dem.

God lesing ikke å forakte på slike dager...

...heller ikke et godt glass rosévin ...

... eller det å sitte ute i skumringsnatta, foran bålpanna med noe godt og hjemmelaget i glasset...


Sommeren 2014
Slik var utgangspunktet for det arbeidet vi startet på våren 2014. 












































Jordbærstiklinger fått av en god kollega ble jordet før snøen kom. Skal plantes til våren i pallekarmer. 
































Vinter 2014











3 kommentarer:

  1. Det har blitt så utrolig flott!!
    Dere er flinke til å både jobbe og planlegge og kreere, har kost mæ glugg med bildene dine Janna:)

    SvarSlett
  2. Utrolig flott!! Så flinke dere er med hagestell, veldig fine bilder, Janna! ☺

    SvarSlett
  3. Tusen takk, Tove og Britt, glad for å få slike hyggelige tilbakemeldinger.

    SvarSlett